Atlas voor gemeenten

Atlas voor gemeenten verschijnt jaarlijks.
U kunt eenvoudig een abonnement nemen.

U kunt ook losse exemplaren bestellen:

=> Verzending is gratis!

Contact

VOC Uitgevers
Postbus 366
6500 AJ Nijmegen

T (024) 382 27 99
F (024) 360 82 09
E info@voc-uitgevers.nl

IBAN NL28 RABO 0116 6329 33
KvK 09186234
BTW 8198.42.321

Interview Dingeman Kuilman, collegevoorzitter ArtEZ hogeschool voor de kunsten

'Kennis en creativiteit unieke combinatie'

De cultuursector komt in het geweer tegen de dreigende bezuinigingen. Het kabinet is gebrand op rendement, maar het belang van kunst en cultuur laat zich niet altijd direct uitdrukken in geld. Hoe weeg je überhaupt de meerwaarde van kunst en cultuur? VOC-auteur Gerard Marlet deed in eerdere publicaties een voorzet. We vroegen het ook Dingeman Kuilman, collegevoorzitter ArtEZ. Deze hogeschool voor de kunsten drukt al jaren een stempel op de stad Arnhem. Wat is die aanwezigheid eigenlijk waard? En kan die waarde verder worden vergroot?

Volgens Kuilman vertegenwoordigt hogeschool ArtEZ op meerdere niveaus economische waarde voor Arnhem en omstreken. ‘Allereerst hebben we, inclusief onze vestigingen in Enschede en Zwolle, ongeveer 3.000 studenten. De meeste van hen wonen in Arnhem, verdienen hier hun geld en geven het hier ook weer uit. Ook blijft een aanzienlijk deel van onze studenten na afstuderen in Arnhem wonen. ArtEZ is ook van belang als regionale werkgever. Onze docenten hebben vaak in de regio een eigen beroepspraktijk, zoals een atelier of een ontwerpbureau.’

Cocreatie en innovatie
Echte meerwaarde schuilt volgens Kuilman in de verbondenheid van ArtEZ met het regionale bedrijfsleven. ‘Steden zijn vaak gespecialiseerd in kennis of creativiteit. In Arnhem en omgeving zijn beide in ruime mate voor handen. Deze unieke combinatie biedt mogelijkheden voor cocreatie en innovatie.’ Recentelijk werkte ArtEZ bijvoorbeeld samen met Specsavers aan het opzetten van een muziekprogramma in bejaardenhuizen. Resultaat: de opticienketen krijgt vaste voet aan de grond bij ouderen in de regio, de muziekstudenten doen praktijkervaring op.

Duurzaam meubilair
Kuilman ziet ook in de toekomst mogelijkheden voor regionale cocreatie. 'De opleiding productvormgeving van ArtEZ zou kunnen gaan samenwerken met de kleinschalige maakindustrie in de naburige Achterhoek. Samen met deze bedrijfjes kun je van alles en nog wat ontwerpen én produceren. Nu betaal je bij maakproducten vaak veel geld voor logistiek en distributie. Als je lokaal gaat produceren - wat sowieso een belangrijke trend is – bespaar je op dergelijke kosten en draag je bij aan duurzaamheid. Als ArtEZ zouden we kunnen helpen om een nieuw industrieel netwerk van de grond te tillen.'

Droomhuwelijk
In het droomhuwelijk tussen kennis en creativiteit heeft ArtEZ een duidelijke rol, aldus Kuilman. ‘We willen als ArtEZ nog meer de verbinding zoeken met de regio. Daarbij brengen we creativiteit in en inspiratie. Ook bieden we vakmanschap en kwaliteit: op de academie heerst een echt topsportklimaat. We willen economische innovatie stimuleren, in de vorm van nieuwe producten en nieuwe markten. Maar ook sociale innovatie aanjagen: als ArtEZ kunnen we in samenwerking met de bedrijven om ons heen manieren proberen te vinden om de creativiteit in organisaties te stimuleren, zodat managers en medewerkers anders gaan denken en werken.’

Metropool light
ArtEZ is nadrukkelijk op zoek naar synergie en cocreatie. Maar ook op een ander front biedt ArtEZ volgens Kuilman meerwaarde. Mede dankzij haar kunstzinnige inwoners (wat Gerard Marlet in navolging van Richard Florida de ‘creatieve klasse’ noemt) is Arnhem een aantrekkelijke stad, een stad die toptalent aantrekt en daarmee ook bedrijven. Kuilman: ‘Mensen die in een middelgrote stad gaan wonen, hebben vaak een kosmopolitische instelling en verwachten dat een stad dit weerspiegelt. Dit betekent niet per se dat je een grote stad moet zijn. Wel wil je op voorzieningenniveau een afspiegeling zijn van een grote stad, een soort metropool light. Kunst en cultuur, en daar maakt ArtEZ deel van uit, maken van Arnhem zo’n metropool light.’

Simplistische citymarketing
De academie leverde in de loop der jaren studenten af die Viktor & Rolf en GSUS groot maakten. Arnhem heeft zichzelf hierdoor met succes als modestad kunnen profileren. Kuilman ziet dat de aandacht voor mode de stad goed doet. Toch moet Arnhem volgens hem oppassen dat de citymarketing te simplistisch wordt en alleen de mode belicht. ‘Een stad als Arnhem heeft een breed cultuuraanbod van muziek, dans, theater en beeldende kunst. Het is van belang om die variëteit ook goed te communiceren. Die culturele omgeving is belangrijk voor de mode. Ook bepaalde segmenten van de woningmarkt en de horeca komen alleen bij een hoogwaardig, gevarieerd aanbod goed van de grond.’

Bestaande patronen
Het onvermijdelijke slotonderwerp: de bezuinigingen. Die gaan hard aankomen, ook voor Kuilman. ‘Wij zijn afhankelijk van praktijkdocenten. Als orkesten gedwongen verdwijnen, gaat veel praktijkervaring verloren. Ook projectfinanciering wordt moeilijker door het afknijpen van subsidies. Bovendien zullen de getalenteerde studenten die twijfelen tussen kunstacademie en de advocatuur eerder geneigd zijn om voor het laatste kiezen.’ Keerzijde is dat met de bezuinigingen bestaande patronen worden doorbroken. ‘Waar gaten vallen, kunnen nieuwe initiatieven ontstaan. Onze studenten moeten daarom meer dan ooit het voortouw nemen. Ze zijn fris, jong en van hoge kwaliteit.’

Of het aan ArtEZ ligt, is moeilijk te zeggen, maar Arnhem bleek in de onlangs verschenen Atlas voor gemeenten 2011 de grootste stijger op de aantrekkelijkheidsindex van Nederlandse gemeenten. Meer informatie over Dingeman Kuilman en ArtEZ leest u hier.

Inloggen

E-mailadres:
OnjuistVerplicht
Wachtwoord:
          

Wachtwoord vergeten?


Links naar

Atlas voor gemeenten: 
www.atlasvoorgemeenten.nl 
De Culturele Stad:
www.corwijn.nl
Vlinderlicht:
www.vlinderlicht.com
En toen was er het woord:
www.diametheus.nl


VOC-auteurs